Selected Publications
e x t e n s i v e l i s t o f p u b l i c a t i o n s
Books
Sound Works. A Cultural Theory of Sound Design, Bloomsbury Press New York 2019.
The Sonic Persona. An Anthropology of Sound, Bloomsbury Press New York 2018
Sound as Popular Culture. A Research Companion, MIT-Press Cambridge/Massachusetts 2016 (with Jens Gerrit Papenburg)
Intimität und Medialität. Eine Anthropologie der Medien − Theorie der Werkgenese, Bd. 3, AVINUS-Verlag Berlin 2012
Sound Studies: Traditionen − Methoden − Desiderate: Eine Einführung, transcript Verlag Bielefeld 2008 (Sound Studies Volume 1)
Heuristik. Theorie der intentionalen Werkgenese − Theorie der Werkgenese, Bd. 2, transcript Verlag Bielefeld 2005
Das aleatorische Spiel. Erkundung und Anwendung der nichtintentionalen Werkgenese im 20. Jahrhundert − Theorie der Werkgenese, Bd. 1, Wilhelm Fink Verlag München 2000 (Zugl.: Dissertation Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg 1998)
Selected Articles
Sound as Theory. 1863-2014: From Hermann von Helmholtz to Salomé Voegelin, in: Michael Bull (ed.), The Routledge Companion to Sound Studies, New York: Routledge 2018, 5-15.
How To Think Sonically? On the Generativity of the Flesh, in: Bernd Herzogenrath (ed.), Sonic Thinking. A Media Philosophical Approach – Vol. 4 of the book series Thinking Media, Bloomsbury Publishing New York 2017, p. 217-242.
Resistance and Resonance. A political anthropology of sound, in: Holger Schulze (ed.), Anthropology of Sound. The Senses and Society 11 (2016), no. 1, p. 68-81
Das auditive Dispositiv. Apparatisierung und Deapparatisierung des Hörens, in: Beate Ochsner & Robert Stock (Hg.), senseAbility. Mediale Praktiken des Sehens und Hörens, transcript verlag Bielefeld 2016, S. 235-255.
Situative Signals in Sonic Conflicts. Elements of a Sound Design Theory, in: Michael Bull & Les Back (eds.), The Auditory Culture Reader – 2nd edition. Bloomsbury Publishers London 2015 (with Carla J. Maier & Max Schneider), S. 119-133
The Medial Persona. Tectonics of the Medial Imaginarium, in: Eva Lia Wyss (ed.), Communication of Love. Mediatized Intimacy from Love Letters to SMS. Interdisciplinary and Historical Studies, transcript Verlag Bielefeld 2014, S. 299-305
Personae des Pop. Ein mediales Dispositiv popkultureller Analyse, in: Moritz Baßler, Robin Curtis, Heinz Drügh, Nadja Geer, Thomas Hecken, Mascha Jacobs, Nicolas Pethes & Katja Sabisch (Hgg.), POP. Kultur und Kritik 2 (2013)
Adventures in Sonic Fiction. A Heuristic for Sound Studies, in: Marcel Cobussen, Vincent Meelberg, Holger Schulze (Hgg.), Towards New Sonic Epistemologies. Journal of Sonic Studies 3 (2013) Vol. 4
Sound Studies. Eine Einführung, in: Stefan Moebius (Hg.), Kultur. Von den Cultural Studies zu den Visual Studies. Eine Einführung, transcript Verlag Bielefeld 2012, S. 242-257.
The Body of Sound. Sounding out the History of Science, in: SoundEffects – An Interdisciplinary Journal of Sound and Sound Experience Vol. 2 (2012), H.1, S. 196-208.
Hand-Luggage. for a generative theory of artifacts, in: Leonardo Music Journal, H. 13 : Groove, Pit and Wave, The MIT Press Cambridge/Massachusetts 2003, S. 61-65 (first in: Leichtes Handgepäck. für eine theorie der Werkgenese, in: Positionen − Beiträge zur Neuen Musik 14 (2001), H.49, S. 4-9)
Das Modell der nichtintentionalen Werkgenese. Werkgeneratoren zwischen Cage und Frontpage, in: Peter Gendolla und Thomas Kamphusmann (Hgg.), Die Künste des Zufalls, Suhrkamp Verlag (stw 1432) Frankfurt/M. 1999, S. 94-121
Selected Lectures
The Sonic Persona. A Materialist Anthropology of Sound, in: SoundScapes: Hearing in the Age of Digital Media) (Concept: Joy H. Calico & Lutz Koepnick) Vanderbilt University Nashville/Tennessee 13. November 2013
Die Situation des Klangs. Grundzüge einer Anthropologie des Auditiven, in: Resonanzräume – Lehr- und Forschungsprojekt „Medienkulturen des Auditiven“ (Konzeption: Dirk Matejovski), Salon des Amateurs Düsseldorf 31. Januar 2013
Die Entdeckung des Hörens. Eine Kulturgeschichte des Klangs, in: 3. Hörstadt Symposion Weltempfänger. Die Globalisierung des Hörens (Konzeption: Anatol Bogendorfer und Peter Androsch, Architekturforum Oberösterreich Linz 15. November 2012
Sound Studies as Artistic Research. Methodology and Examples, in: MA Artistic Research, Royal Academy of Art & Royal Conservatoire Den Haag 4. November 2011
Das Schwingen der Dispositive. Zur Medienanthropologie der Resonanz, in: Panel Artistic Repetition (Konzeption: Tilman Baumgärtel) − Tagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft: »Loopings«, Bauhaus Universität Weimar 1. Oktober 2010
The Body of Sound. Sounding out the History of Science, in: Sound ACTs. Sound as Art – Sound in Culture – Sound in Theory – Sound in History, University of Aarhus, Denmark 24. September 2010
The Sound & The Senses: Historical Anthropology of Sound, in: Hearing Modern Cultures. Auditory Cultures in the 19th and 20th Century (Concept: Daniel Morat) − 9th Blankensee Colloquium of the Wissenschaftskolleg Berlin, Museum für Kommunikation Berlin 17. Juni 2010.
The Generativity of Boredom. Morton Feldman, Aphex Twin and Einstürzende Neubauten, in: Other Sides of Cognition Habitus in Habitat II (Konzeption: Sabine Flach, Zentrum für Literatur- und Kulturforschung Berlin) Medizinhistorisches Museum der Charité Berlin 19. November 2009
Resonanzkünste. Mimesis in Bewegung, in: Ringvorlesung Die Mimesis und ihre Künste (Konzeption: Gertrud Koch, Martin Vöhler, Christiane Voss), Freie Universität Berlin 14. Juli 2008
Speaking about Sound. The difficult task of communicating listening experiences, in: Global Approaches to Noise Control. INTERNOISE 2007 – The 36th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering. Session Soundscape – The Meaning of Patterns. (Konzept: Brigitte Schulte-Fortkamp/Klaus Genuit), Convention & Exhibition Centre Istanbul 29. August 2007
The Tectonics of Media. Medial Personae in a Medial Imaginariums, in: Media − Body − Imagination. University of California Irvine 29. März 2006
Heuristics. An ethnomethodological and narrative approach to research in and through the arts, in: Night of Research. Conference Re:search In and Through the Arts, European League of Institutes of the Arts / Universität der Künste Berlin 14. Oktober 2005
Realism as Efficacy. On the Tectonics of Texts in the Web, in: Manfred Engel & Christine Baron, Anti- and Neo-Realism in 20th Century Literature. Workshop #9 at the 17th Triennial Congress of the International Comparative Literature Association / Association Internationale de Litterature Comparée (ICLA / AILC), Hong Kong 12. August 2004.
Selected Projects
Functional Sounds. Cultural Theory & Design Theory of non-verbal Sounds of Communication − gefördert von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG), Humboldt-Universität zu Berlin 2011-2014 (gemeinsam mit Julia Krause, Thomas Macho, Max Schneider, Carla Müller-Schulzke).
Jenseits der Musik. Unmenschliche Musik, Böse Musik, Doofe Musik − Drei Themenwochenenden, Haus der Kulturen der Welt Berlin 2013/14 (gemeinsam mit Detlef Diederichsen).
Sound in Media Culture. Aspects of a Cultural History of Sound − Ein wissenschaftliches Netzwerk, gefördert von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG), Universität der Künste Berlin 2010-2013 (gemeinsam mit Susanne Binas-Preisendörfer, Jochen Bonz, Michael Bull, Diedrich Diederichsen, Franco Fabbri, Marta GarcÃa Quiñones, Rolf Großmann, Maria HanáÄek, Carla Müller-Schulzke, Carlo Nardi, Jens Gerrit Papenburg, Thomas Schopp, Peter Wicke, Karin Bijsterveld, Claudia Bullerjahn, Thomas Burkhalter, Mark Butler, Veit Erlmann, Anahid Kassabian, Jonathan Sterne, Paul Théberge, Simon Zagorski-Thomas).
Aural City. Die hörsame Stadt − Ein Weiterbildungs- und Entwicklungsprojekt, kofinanziert vom Europäischen Fond für Regionale Entwicklung (EFRE), Universität der Künste Berlin 2008/2009 (gemeinsam mit Yukio van Maren King, Thomas Kusitzky, Marcel Kloppenburg, Mark Lehmann, Nadja Quante, Max Schneider, Georg Spehr, Stefan Tenner).
Klanglabor. Anwendungsorientierte Forschung in Kooperation mit Unternehmen im Feld der Klanggestaltung, kofinanziert vom Europäischen Fond für Regionale Entwicklung (EFRE), Universität der Künste Berlin 2006/2007 (gemeinsam mit Carsten Busch).
soundXchange. »Sound Design als neuer interdisziplinärer Studienbaustein« − Modellversuch im Rahmen des Programms »Kulturelle Bildung im Medienzeitalter« der Bund-Länder-Kommission für Bildungsplanung und des Bundesministeriums für Bildung, Universität der Künste Berlin 2001-2005 (gemeinsam mit Martin Rennert, Peter Bayerer, Christoph Scheller, Alex Arteaga, Martin Supper, Carl-Frank Westermann, Hanna Buhl, Sabine Breitsameter und Karl Bartos)
Current Projects
Klang. Erzählungen − Eine Anthropologie des Klangs − Werkgenetische Studie 1 (Aktuelles Forschungsprojekt)
Theorie Erzählungen. Eine Epistemologie des Persönlichen − Werkgenetische Studie 2 (In Vorbereitung)
Video Erzählungen. Kleine Geschichten vom Ende des letzten Jahrhunderts − Werkgenetische Studie 3 (In Planung)
e x t e n s i v e l i s t o f p u b l i c a t i o n s