Selected Publications






e x t e n s i v e   l i s t   o f   p u b l i c a t i o n s












Books



The Sonic Persona. An Anthropology of Sound, Bloomsbury Press New York 2018



Sound Works. A Cultural Theory of Sound Design, Bloomsbury Press New York 2019.



Sonic Fiction., Bloomsbury Academic New York 2020 (book series The Study of Sound – ed. by Michael Bull).



Ubiquitäre Literatur. Eine Partikelpoetik, Matthes & Seitz Berlin 2020.








Selected Handbooks



The Bloomsbury Handbook of the Anthropology of Sound. Bloomsbury Academic New York 2021



Sound as Popular Culture. A Research Companion, MIT-Press Cambridge/Massachusetts 2016 (with Jens Gerrit Papenburg)



The Bloomsbury Handbook of Sound Art. Bloomsbury Academic New York 2020 (co-edited with Sanne Krogh Groth)








Selected Articles



Sound as Theory. 1863-2014: From Hermann von Helmholtz to Salomé Voegelin, in: Michael Bull (ed.), The Routledge Companion to Sound Studies, New York: Routledge 2018, 5-15.



How To Think Sonically? On the Generativity of the Flesh, in: Bernd Herzogenrath (ed.), Sonic Thinking. A Media Philosophical Approach – Vol. 4 of the book series Thinking Media, Bloomsbury Publishing New York 2017, p. 217-242.



Idiosyncrasy As Method. Reflections on the Epistemic Continuum, in: Seismograf/DMT: Fluid Sounds, 30. August 2016



What Do Sounds Need, What Do We Grant Them – Or Not? A Few Considerations On The Affordances Of The Sonic, in Mario Asef, Brandon LaBelle & Georg Klein (eds.), The Errant Sound Book. Berlin: Errant Bodies Press 2023 (in preparation)



Sonic Writing. Converting Analog Percepts to Digital Marks, in: Michael Bull & Marcel Cobussen (eds.), The Bloomsbury Handbook of Sonic Methodologies, Bloomsbury Press New York 2021, 659-669.



What is an Anthropology of Sound? Delinking Anthropology and The Generativity of Idiosyncrasies, in: Holger Schulze (ed.), The Bloomsbury Handbook of the Anthropology of Sound., Bloomsbury Academic New York 2021, 1-20.



Sonic Epistemologies. Pre-history, examples, contemporary trajectories, in: Helen Groth & Julian Murphet (eds.), The Edinburgh Companion to Literature and Sound Studies, Edinburgh: Edinburgh University Press 2024, 355-369 (in print).








Selected Talks



Sound Art in the 21st Century. Critical Sonification, Sonic Thinkers & Craftsmanship in Sound, in: VAST: Visiting Artist & Scholar Talks, Department of Critical Media Practices, University of Colorado, Boulder, 17. April 2023.



The Implex. On Transforming the Seemingly Irreversible in the 21st Century, in: Lecture series Irreversible – The Manifestations of Change A cooperation of the Interdisciplinary Centre for Baltic Sea Region Research (IFZO), International Research Training Group (internat. Graduiertenkolleg) ‚Baltic Peripeties‘, master program ‚History and culture of the Baltic Sea‘ (HiCuBaS), and Manor House Centre, Universität Greifswald 30. Juni 2022.



Affektrepertoires der Selbsteuphorisierung. Kleine Anthropologie des gestreamten Konzerts, in: #CORONATHEATER Der Wandel der performativen Künste in der Pandemie. (Konzept: Benjamin Wihstutz), Johannes-Gutenberg-Universität Mainz 5. November 2021.



What if the Impossible Really Exists? Sensibilities and Livingness within the Capitalocene, in: Listening to the Anthropocene. A Symposium within the 3rd Coventry Biennial 2021: HYPER-POSSIBLE, Coventry: Coventry Cathedral 4. November 2021.



Die klebrige Idiosynkrasie. Eine Klanganthropologie der Situation, in: LISTENING / HEARING. Internationales Symposium – bonn hoeren 2020 in der Themenwoche „Beethoven und der Sin des Hörens“ (Konzeption: Raoul Mörchen & Carsten Seiffarth), Beethovenhaus Bonn 21. Oktober 2021.



Is It Okay To Punch A Nazi? Musical Resistance & Viral Video Politics, in: Jugend, Musik und Film: Eine Konferenz in Kooperation mit dem 13. UNERHÖRT!-Musikfilmfestival (Konzept: Kathrin Dreckmann & Carsten Heinze), Katholische Akademie Hamburg 7. November 2019.



The Sonic Persona. A Materialist Anthropology of Sound, in: SoundScapes: Hearing in the Age of Digital Media) (Concept: Joy H. Calico & Lutz Koepnick) Vanderbilt University Nashville/Tennessee 13. November 2013



Adventures in Sound. Sonic fiction as Heuristic for Sound Studies, in: Supersonix: Celebrate the Art and Science of Sound SLSA 2012 Conference, London 23. Juni 2012



The Generativity of Boredom. Morton Feldman, Aphex Twin and Einstürzende Neubauten, in: Other Sides of Cognition Habitus in Habitat II (Konzeption: Sabine Flach, Zentrum für Literatur- und Kulturforschung Berlin) Medizinhistorisches Museum der Charité Berlin 19. November 2009



Step. Rhythmus, Präsenz & Breaks, in: Der Fuß. (Konzeption: Christoph Wulf und Jörg Zirfas) Tagung der Gesellschaft für Historische Anthropologie in Zusammenarbeit mit dem Sonderforschungsbereich Kulturen des Performativen und dem Interdisziplinären Zentrum für Historische Anthropologie der Freien Universität Berlin, Clubhaus der Freien Universität Berlin 7. November 2009



Tektonik der Codes. Text Erzählung nach Ferdinand Kriwet, in: »…diese Gegenstände, so wie sie sind,dem Leser überreichen«. Stoff- und Materialpräsentationen in der Pop-Literatur der 60er und 70er Jahre. Sonderforschungsbereich 626 Ästhetische Erfahrung im Zeichen der Entgrenzung der Künste, Freie Universität Berlin 8. Oktober 2005



Realism as Efficacy. On the Tectonics of Texts in the Web, in: Manfred Engel & Christine Baron, Anti- and Neo-Realism in 20th Century Literature. Workshop #9 at the 17th Triennial Congress of the International Comparative Literature Association / Association Internationale de Litterature Comparée (ICLA / AILC), Hong Kong 12. August 2004.



Das Modell der nichtintentionalen Werkgenese. Werkgeneratoren zwischen Cage und Frontpage, in: Symposion Der Zufall und die Künste (Konzeption: Peter Gendolla und Thomas Kamphusmann), Universität Siegen 10. April 1997
















e x t e n s i v e   l i s t   o f   p u b l i c a t i o n s